Hvem er du som Zalando kunde?

Som en del av sin 2017 earnings call, publiserte Zalando en oversikt over sine viktigte forbrukersegment. Ettersom Zalando når ut til nesten 23 millioner brukere i Europa har de god data for å definere brukeratferd og trender. Det er interessant at 73% av brukerene ders, faller innenfor en av de følgende segmenter:

Hip Hopper

Tennåringer som liker å holde seg til flokken. De preges av pop kultur og vil ikke skille seg for mye ut. Brands de bruker er Only, Adidas Originals og Nike.

Street Snobs

De følger nøye med på trendene og bruker lett ekstra penger på å holde stilen sin oppdatert. Brands de bruker er Missguided, New Balande, Coverse og Zign.

Fresh Families

Nybakte foreldre som er nøye på stilen. Ettersom barn er dyre, er de som hører til dette segmentet mer prisbeviste. Fresh Families balanserer ofte kostnad / stil meget vell. De bruker ofte følgende brands: OVS, Petit Bateau, Pier One, Burton, og Benetton.

Modern Mainstreamers

Moderne stil, åpen for endringer, prisbeviste, dette er nøkkelordene. De har en tendens til å kjøpe klær fra større store brands istedenfor fra dyrere kjente brands. Jack and Jones istedenfor Hugo Boss. Alle Bestseller merkene (Vero Moda, Jack and Jones, Selected etc.) er typiske for denne gruppen.

Preppy Strivers

Liker at Zalanod legger inn odet “strivers” her. De er definert som unge karriæredrevene mennesker som vet at de er på vei opp. De har penger å bruke på det de liker. Merkene de går etter er Tommy Hilfiger, Ralph Lauren og …. ja det er vel de to som står for det meste av det Preppy Strivers kjøper.

Happy Casuals

Dette er voksne som ikke prioriterer mote mye, de vet hva de liker og vil ha det de allerede bruker erstattet når det er uslitt. Her handler det om det som er konfortabelt og kjent. Typiske merker inkluderer Espirit, Anna Field, Tamaris og Tom Tailor.

Cultured Elites

Definert som godt voksne karriæremennesker som har høy utdannese og høy selvinsikt. De har penger og bruker det på det de liker aka shopper ofte. Dette segmentet går heller for tidløs lukus enn de nyeste trendene.

Hvilken kategori faller du innunder? Legg igjen din mening i kommentarfeltet under. Ta en titt i magasin sekjsonen til Zalando for flere markedsinsikter: https://annual-report.zalando.com/2017/magazine/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *